Lite inspirerande läsning!

Som byggnadsvårdare kan man ibland känna sig ganska ensam. Jag har ju visserligen Mats och det är ju är ju en ruskig tur att vi har vårt intresse för gamla hus gemensamt. Men för att utvecklas och komma vidare och även inspireras behöver man ofta gå lite längre. Tänk då vilken tur att internet finns! Tänk så mycket, för att inte säga allt, som man kan hitta där. Det finns forum och fakta och kanske bäst av allt byggnadsvårdsbloggar. Inte jättemånga men en hel del.

Länge nu har det bara varit samma som jag läst hela tiden och en del av dem har tyvärr stagnerat i princip helt. Men så har jag de senaste dagarna lyckats hitta ett antal nya fina bloggar som alla har med byggnadsvård att göra på något sätt. Vissa av dem har jag läst ett tag men vissa är så nya så jag knappt hunnit titta på dem själv. Inspirerande är de iallafall och man blir så glad när man hittar bloggar som handlar om just gamla hus och deras ägares arbete med att bevara och återställa.

Byggnadsvårdsbloggen finns en del listor med byggnadsvårdsbloggar och en del hittar man via andras bloggar. Några har jag på senaste tiden hittat genom att de länkat till mig. Jag tänkte dela med mig av lite av allt detta fantastiska engagemang som finns runt om i Sverige… hoppas något faller er i smaken!

Svenska Gärdsgårdar handlar i allra högsta grad om byggnadsvård men inte då det gäller hus. Här är det den svenska kulturhistorian bakom gärdgårdarna som man kan läsa om. Massor av nyttig information och fina bilder.

Konsten att flytta ett torp heter en blogg som Therese skriver om sin dröm att flytta ett torp. Hon har en tomt och nu har hon även hittat ett hus hon vill ha.

Where the forest ends skrivs av Charlotta och hennes sambo Sebastian. Charlotta har tidigare skrivit på en annan blogg men har nu mer renodlat den nya bloggen till att handla om huset de renoverar.

Björkhaga i Gnesta handlar om ett sekelskifteshus under renovering. Paret som bor där skriver om trädgården och huset om vartannat.

Skånelängan är mer en mycket faktaspäckad sida än en blogg om ett byggnadsvårdsprojekt. Mest intressant för mig eftersom det handlar om skånsk bebyggelse. Man hittar mycket matnyttigt och lär sig nåt nytt varje gång man besöker sidan.

Bloggen Sjunkamossa hittade jag för bara nån månad sedan eftersom de länkat till mig. Och det är jag väldigt glad för. Ytterligare ett skånskt projekt och det är väldigt intressant med hus som faktiskt ligger geografiskt nära och har mycket gemensamt med vårt.

Bruksvillan är den senaste av mina nya bekantskaper. Ett ungt par som tog sig an ett torp och sen hittade en villa och nu renoverar och byggnadsvårdar båda.

Det finns säkert mycket mer att njuta av som jag inte hittat men för tillfället har jag nog med att läsa och inspireras av dem jag nämnt ovan. Jag lägger till dem i min länklista också så de är lätta att hitta.

Published in: on april 24, 2010 at 21:57  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/04/24/lite-inspirerande-lasning/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det var en intressant läsning. Tänkte tipsa dig även om Byggfabriken, dom har även en blogg: http://www.byggfabriken.com/bloggen/
    Tycker att dom är mycket bra och riktig intressant läsning.
    Är förresten nyficken hur det går med köket 😉
    Hälsningar
    ela från http://www.neonela.se

  2. Tack för tipset ela. Vi köpte faktiskt vår högspolande toalett till förra huset där… annars tycker jag de är väldigt dýra men har fina saker.

    Köket är under planeringsstadiet än så länge men det ska ju göras vid nu till sommaren. Det mesta är klart för att börja…vi bara väntar nu på att det sista ska falla på plats. Sen kommer uppdateringar på bloggen om det. //Sophie


Kommentera

