Framsteg på gaveln.

Förra helgen när Mats höll på med att pappa, fylla på sågspån och sätta panel på badrumsutbygget på baksidan roade jag mig med att riva ner all panel på nedre delen av den gavel som vi inte rört hittills. Den har sett väldigt konstig ut från början när det bara satt ett litet fönster snett placerat upptill och sedan ett högt placerat fönster till vänster på nedre delen.

Så här såg det ut från början. Svårt att fota för det stod en lada bara 3 meter från huset. Notera det lite uppsvängda avslutet på taket, Så snyggt eller hur? 😉

När vi gjorde om vårt sovrum till Antons rum satte vi i ett större fönster så att han skulle kunna se ut. Det skrev jag om här och här.

Så här blev det då. Nu är ju ladan borta så man kan se ordentligt och det kommer in ljus även på denna gavel. Den randiga panelen är inte helt fel den heller… detta är väl bevis på att man nog ska hålla sig till ett färgfabrikat när man väl börjat måla!

Vid fönsterbytet fick vi veta att det fanns 3 olika paneler på husets gavel. På baksidan satt bara 1, den äldsta, den hade aldrig blivit överklädd. På framsidan och andra gaveln satt också bara en men det var den ”nya” från 90-talet. Därför var det nu ganska spännande att riva ner de olika tidsepokerna på huset och se hur det hade sett ut. Den översta panelen dolde ingen tätning alls, bara spikläkt och sen underbrädorna på nästa panel.

Här är yttersta panelen nerplockad. Under satt en paralellsågad faluröd panel. Bara läkten borttagna och i rätt bra skick.

Efter att jag rivit ner även den panelen som satt spikad dikt an mot den innersta panelen med bara tjock papp mellan (vilket förmodligen är det allra bästa sättet att göra så länge man håller sig till annat än plastfärg) så fick jag bekräftat ett av mina antaganden. Jag har sett lite av den innersta panelen där vi tog upp fönsterhålet och färgen på den såg så ljus ut… Och det syntes tydligt när den kom fram att den var målad med ljusröd slamfärg!! Alltså har huset haft den färg på väggarna som vi nu målar med.

Andra panelen spikad tätt mot den understa, och noga och ordentligt vindtätat mellan.

Den understa panelen var även kilsågad och har haft läkt i samma dimension som de vi nu sätter upp. Detta visste vi ju i och med att baksidan varit synlig hela tiden men vi visste inte säkert det här med ljusröd slamfärg även om det var vanligast att använda den ända in på 60-talet.

Ljusröd slamfärg på de äldsta panelbrädorna. Titta på färgskillnaden mot panelen på ovandelen eller delen längst till vänster där andra lagret fortfarande sitter kvar.

När jag rev ner det andra lagret panel och sedan pappen var jag 100% övertygad om att jag sulle hitta ett igensatt fönsterhål på den högra delen av väggen. Att gaveln inte skulle haft några fönster alls mer än i såfall ett på ovanvåningen trodde jag verkligen inte, en sak att det inte fanns något fönster där vi satte i perspektivfönstret för den delen av huset har varit skafferi men att det inte suttit något på andra sidan heller var verkligen inget jag tänkt på. Men så tänkte jag att då finns fönsterhålet igensatt under innersta panellagret för de har väl inte tyckt det varit lönt med fönster där man bara ser laduväggen 3 meter bort. Men inte heller under äldsta panelen fanns något igensatt hål…

Det börjar bli mörkt och jag har slitit hela dagen men nu är allt borta och väggen står med bara bålaplank för första gången sedan huset flyttades hit förmodligen.

Jag har fortfarande lite svårt att förstå att det verkligen inte suttit något fönster här ens tidigare när huset stod någon ananstans och man undrar ju lite över husets rumsindelning. Men det gamla ödehuset jag skrivit om tidigare har ju en del av huset som inte riktigt hör till boningsdelen utan mer är nån sorts förråd kanske och där finns inte heller fönster på gaveln, bara en dörr. Virket är bra. Tyvärr har någon bestämt sig för att täta grunden med cement, som så ofta är fallet, och då tätat så nederdelen av äldsta panelen och syllen hamnat i en ficka. Det var bara mjukt och ruttet allt där fast det är mest panelen som tagit stryk som tur är. Denna gavel är också den enda del på huset där något av den gamla stengrunden finns kvar. Troligen eftersom det funnit källare här under huset redan innan och förre ägaren inte behövde gräva bort den. Vi ska försöka få bort cementen och få fram stenen så har vi iallafall en liten bit gammal fin grund. Den sträcker sig runt hörnet på huset och en knapp meter in på framsidan också.

Imorgon ska Mats flytta ställningen till gaveln och riva ner panelen på ovandelen. Sen börjar uppbyggnaden igen. 3 nya fönster ska i för vi kommer att sätta i fönster likadant som på den andra gaveln. Vi tar de mått som finns där och sätter dem på samma ställe. Vi kommer att ha vår sal innanför och det kan vi inte ha utan fönster. Sen är det isolering med spån, papp och ny panel. Vi ser ett slut på arbetet med det utvändiga nu. Tänk vad lite vi har kvar egentligen…

Mitt på gaveln står den ”sista” stolpen. Det är nummer 19 och vi har kunnat följa siffrorna runt huset. Den som är nummer 1 är ännu till hälften dold av panel och sitter längst ut till höger på gaveln, det är en av hörnstolparna.

Published in: on maj 8, 2010 at 22:39  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/05/08/framsteg-pa-gaveln/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vårt hus har ju inte heller haft fönster på den gavel som vetter mot Hörlingevägen. Där var ju bla. spiskammaren och så ligger det mot norr. Att inte ha fönster var ett sätt att spara värme.
    Kanske har ert hus legat med den gaveln mott norr på förra stället. Anitas hus har ju inte heller haft fönster på det hållet från början. Husen är ju byggda efter samma mall och det finns definitivt en tanke bakom.

  2. Det blir spännande att se hur det blir med fönsterna. Fint med timret!

  3. Hejsan!

    Jag har lämnat en Award vidare till er, ni kan läsa om den på min blogg.

    Ha en mysig vecka!

    Kram,
    Maria

  4. Menar du att du har en häst din lyckost?! 🙂
    Det har jag missat!

    Jag här här och kollar jag också men man klickar in och klickar ut.. klart man borde hejja till lite egentligen.. precis som det funkar i verkligheten!

    En award lät lyxigt 🙂 Vad innebär det?

  5. Ja jag har faktiskt 2…eller en och en halv kanske för det ena är en shettis 😉

    Ja man läser ju och så men kommeterar lite sällan… fast det är roligt med kommentarer. tror att du läste min kommentar innan jag ens hunnit lägga ut inlägget på bloggen för nu ligger där ett inlägg osm visar awarden. //Sophie

  6. Vad blir det för färg när det är klart? Kör ni på faluröd färg? 🙂

  7. Jo det blev faluljus på väggarna och en varmgrå (grön umbra och vitt) på foder och knutar samt järnoxidgul på fönsterbågtarna. Vi flyttade dock från den här gården för två år sedan och nu bor vi istället på Södergården (http://www.sodergarden.wordpress.com)


Kommentera

