Madame Lemoine

Fär ett litet tag sedan skrev jag om mina envisa men helt misslyckade försök att få skotten från vår vackra vita syren i Strömsnäsbruk att ta sig här hos oss. Allla skott är nu med all säkerhet döda och jag har ryckt upp dem. Jag funderade ju redan då på hur jag skulle göra för att få tag på nya skott eftersom de som köpt vårt hus jämnat buskarna med marken av någon outgrundlig anledning…

Vår gamla granne har i sin trädgård och henne vet jag att jag kan fråga… men så råkade jag hitta en auktion på Tradera på just dubbla vita syrener och jag kunde inte låta bli och i måndags körde vi och hämtade skotten på Ivön. Inte så långt från oss och det kändes säkrare att hämta än att låta dem gå på posten. Dessutom blev det en trevlig utfärd för oss som innefattade McDonalds besök som gjorde Mats nöjd, färjeöverfart till Ivön som gjorde Anton lycklig och fantastiskt vackra omgivningar både på vägen dit och sen på en annan väg hem. Maja kanske inte fick så särskilt mycket ut av resan men hon är ändå nöjd för det mesta… 🙂

Vi har denna gången planterat på 3 olika ställen istället för ett för att några åtminstone ska klara sig. 7 skott fick jag för 140 kronor. Det är inte så stora skott men någon av dem har blomknopp och de var redan välrotade när jag hämtade dem. 2 planterade jag vid utedasset eftersom syren ofta kallades för Dasssyren för man brukade plantera just vid dasset för väldoftens skull. Tyckte att det kunde passa här hos oss också även om vårt utedass slutat lukta för länge sedan.

Här mot stallväggen bredvid utedasset hoppas jag att det snart doftar av syren.

2 skott satte jag nästan på samma ställe som förra gången. Uppe bakom huset vid trekammarbrunnen. Lite samma tema kanske fast det luktar inte illa där heller, däremot är där ganska öppet och det kan behövas lite buskar där. De sista 3 skotten står än så länge i min ”i väntan på bättre ställe-rabatt”. Jag visste inte var jag skulle ställa dem men kan tänka mig att det blir lättare när vi lagt ut matjord och jämnat till samt sått gräs där den gamla ladan stod tidigare.

Nu hoppas jag verkligen att de tar sig. En mycket trolig anledning till att de förra inte klarade sig var väl kanske att jag planterade dem mitt i juli samt att det är i princip bara grusbacke där jag satte dem då. Jag fyllde på med jord men det torkade nog ut och jag vattnade säkert för lite. Nu har jag kollat till dessa varje dag och det har regnat i veckan. Än så länge ser de fina ut.

Jag tror att de är av sorten Madame Lemoine. Det är namnet på en gammal dubbel vit sort som döptes efter kvinnan som skötte pollineringen när sorten togs fram. Det var i england på 1800-talet. Madame Lemoine var hustru till Victor Lemoine som var den första att medvetet försöka förädla fram speciella sorter av syren. Från början hade man bland annat ett 30-tal enkla sorter samt en dubbel vid namn Azurea Plena. Madame Lemoine klättrade på stege för att nå upp att pollinera blommorna. Av hundra blommor första året fick man bara 7 frön. Men 1876 blommade de tre första plantorna. Plantan som döptes efter frun blommade 1877. Den var resultatet av en korsning mellan ”Azurea Plena” och en enkel sort av ”Syringa Vulgaris”, med ganska stora dubbla blåvioletta blommor.

Här kan man läsa mer om syrener och dess ursprung.

Jag misstänker att det var den sorten jag hade i Strömsnäsbruk också och har jag rätt så kommer trädgården i sinom tid lukta fantastiskt och bedövande av syren varma vårkvällar.

Published in: on maj 15, 2010 at 22:16  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/05/15/madame-lemoine/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Du tror inte att du ska odla vidare några skott i kruka? Det är oftast lättare att etablera dem ordentligt så första säsongen. Gräv ner krukan till hösten och plantera syrenen nästa vår. Typ.

  2. Det låter som ett trevligt köp och en trevlig familjeutflykt (i snapphaneland väl?). Hoppas detta lyckas för dej. Undrar just om skotten hade rötter eller går de bra att sätta ändå? Det jag lärt mej om skott är att blommor o knoppar ska knipsas bort tills skotten har anpassat sig till nya platsen, annars tar blomsättningen för mycket energi från rotbildandet.

    Själv köpte jag en vitblomamnde dubbbel pelargon ”Jormala” i fredags. Ska bli roligt att se om blomman är vacker.

  3. Hmm. Ja kanske skulle man göra så, fast hon som sålde dem hade ju tagit upp dem tidigare och redan satt dem så det hade bildats nya rötter. Tror ni att det behövs ändå? Det är bara en som har blomknopp och den är så liten än att jag knappt ens vet om det blir nån blomma. Säljaren tyckte att jag skulle låta dem vara tills blomsäsongen normalt är över och sen klippa dem om jag ville ha dem buskigare. Men jag funderr på om inte det är för tidigt.

    Dubbel vit pelargon låter vackert. Jag har bara måbackor just nu och det verkar överlevt vintern fint. Väntar på blommningen bara…bara blad än så länge. Tror jag varit för snäll med gödningen så jag har dragit in den nu för att se om de börjar sätta knoppar.//Sophie

  4. Jag har precis hämtat syrenplantor som jag tagit från mina föräldrars landställe. Där finns en gammal urtjänt syrenberså. Det var pappa som grävde upp ca 10 stycken mellanstora plantor. Det pappa sa (som är trädgårdsmästare) är att 1) plantorna ska så snart som möjligt i jorden. 2)de måste planteras innan de börjar att knoppa. 3) att jag skulle ta bort de blad som var på väg att spricka ut. Detta för att plantan ska utveckla rötterna först och inte ”slita ut sig” genom att knoppa och spricka blad. 4) plantan ska hyfsat långt ner i jorden (jag gav plantorna lite extra näring och ny jord)5) vill jag ta fler plantor ska jag vänta tills hösten och löven har fallit av plantan. Då ska det funka som bäst.

    Nu vet jag inte om jag har lyckats. Än så länge lever plantorna men det har ju inte ens gått en vecka. Jag hoppas på det bästa för jag älskar syrener. // Anna

  5. Tack för råden. De kom i jorden efter bara 1,5 timme så där måste jag ju ha lyckats rätt bra. De har också satts lite djupare än innan och fått ny bra jord. De hade bara små bladskott och de har faktiskt inga blomknoppar vad jag kan se så det verkar ju lovande också. Men ska jag plocka av alla bladen menar du? Klarar den det? Nu ser jag ju på mina att de tar sig fint ser det ut som för det har kommit fler blad och de spricker upp mer…ska jag ta bort alla dem? Mina är nog ganska små plantor för de är mellan 20-40 cm höga och ingen av dem har grenat sig ännu. Jag vill ju verkligen att de klarar sig eftersom jag precis som du älskar syrener…

    Lycka till med dina! //Sophie

  6. Hej!

    Jag menade inte att alla bladen ska bort utan eftersom mina buskar precis höll på att spricka ut med blad och knoppar så tog vi bort just dem. För att de tar så mycket energi från plantan. Kommer det nya blad och knoppar måste det ju betyda att plantan har tagit sig och att den håller på och rota sig. Mina små plantor hade mycket mer rötter än de lite större. Men tror att jag ställde dem lite för tätt men jag kan ju alltid flytta nån planta senare i fall det blev för tätt och i fall någon planta inte tar sig så har jag fortfarande en häck kvar.

    Jag blev väldigt sugen på vita syrener. Jag tror att mina är lila, fast ärligt talat har jag ingen aning. Hoppas att det är någon buske på tomten med vita syrener.

    Lycka till med dina buskar. //Anna

    Ps. härlig blogg du har..

  7. Åh vad bra. Då har jag gjort rätt och eftersom bladen spricker upp nu och det har blivit större så verkar det ju som om de trivs. Hoppas det håller i sig. Fick lila syrener idag av min mamma från hennes buskar. Ska sätta dem också någonstans. Hoppas på att få stora härliga buskar sen. De vita dubbla jag hade tidigare och som jag hoppas är samma som jag köpt nu luktade vidunderligt mycket och gott. Mycket mer än ”vanliga” bondsyrener fast de är nog lika fina! //Sophie


Kommentera

