Färgtest.

Idag publicerade Byggnadsvårdsbloggen ett inlägg om det färgtest som Folksam utfört under två år på de 45 vanligast färgerna. Resultatet är ganska nedslående. Endast 7 av de testade färgerna har klarat sig. 9 blev utdömda redan efter 1 år. 21 av de testade färgerna har fått så mycket mögelpåväxt att Folksam avråder från att köpa dem.

Jaha tänkte jag då måste jag kolla hur de färger jag känner till har klarat sig… Visserligen hittade jag några som jag känner igen och som jag tänker på som byggnadsvårdsrelaterade men det finns ju några till som jag gärna sett varit med. Engwall & Claesson hade färg med, dem hör man ju talas om ibland i samband med byggnadsvård. Deras färg heter utvändig linoljefärg och den fick godkänt men när jag tittade på innehållet framstår den ju inte direkt som en ren linoljefärg. Den innehåller standolja och löses med alifatnafta.

Även Beckers äkta linoljefärg har fått godkänt men den innehåller också standolja och alifatnafta. Den uppfyller dessutom tydligen de krav som Riksantikvarieämbetet ställer på äkta linoljefärg för målning av kulturmärkta hus (K-märkta hus).

Kulturhantverkarnas linoljefärg fick tveksamt betyg men den innehåller faktiskt bara linolja, pigment och balsamterpentin vilket för mig definierar äkta linoljefärg.

Falu Vapens färg äkta falu rödfärg fick tveksamt men den klassas som en linoljefärg vilket jag inte förstår, de har även med en färg som heter Falu vapen slamfärg och även den klassas till linolja och den fick röd markering vilket innebär att folksam avråder från att använda den.

Stora Enzo har med en färg som heter Äkta Falu Rödfärg (pulver) som även den klassas som linolja och fick röd markering. Jag antar att det beror på att de är blandat linolja i dem men är det verkligen så stor del att det klassas som bindemedel? Det finns ingen ren slamfärg med i testet utan som färgtyp hör de till kategorin linolja.

Ottossons färgmakeri har med en färg och det är Vit-Titanvit och den hamnade längst ner på listan.

Jag är väldigt fundersam till varför det inte finns några slamfärger med eller om det bara är en klassificeringsfråga så att det verkligen är de ”riktiga” slamfärgerna som avses. Sen skulle det varit intressant att se hur fler av de rena linoljefärgerna klarat sig. Gysinges till exempel eller Uulas.Och vi som kokar egen slamfärg helt ren från linolja skulle gärna sett vilket resultat en sådan färg hade fått. Det finns ju falu ljus utan linolja att köpa men den är nog inte så vanlig kanske.

Det här med standolja ville jag ta reda på mer om och enligt Wikipedia är standolja linolja som upphettats till ca 300 grader. Den är tjock och seg med stora molekyler och torkar med glansig yta till ett hårt vädertåligt ytskydd. Den används mest för tillverkning av utomhusfärg. En nackdel är att ytan är spröd och lätt krackelerar vid rörelser i underlaget. Därför har man i goda oljefärger för utomhusmålning en väl avvägd kombination av vanlig kokt linolja och standolja. Se här.

På Riksantikvarieämbetets hemsida kan man läsa följande om linoljefärg:
För att förbättra linoljefärgernas väderbeständighet har man under 1900-talets senare del tillsatt standolja till färdigstrykningsfärger för utvändig målning. I allmänhet är standolja mer väderbeständigt än vanligt kokt linolja eftersom den utsatts för högre temperaturer under kokningsprocessen. De flesta av dagens linoljefärger innehåller tillsatser av standolja.

Luftblåsning, som numera är en vanlig förbehandling till såväl standolja som till rå eller kokt linolja, bidrar till att inkorporera syre i linoljefilmen, vilket i sin tur gör materialet mer polärt. Det vill säga att det får en ökad löslighet i polära lösningsmedel som vatten, det sväller och bryts ned snabbare exempelvis vid utvändig exponering (se Nylén 1970). Trots det får linoljefärg sällan riktigt dåliga resultat i provningssammanhang. Ofta ligger de på ungefär en prestationsnivå jämförbar med alkydoljefärger, även om linoljefärgen i några avseenden placerar sig något sämre (se Hjort och Carlsson m. fl.). Se här.

Varför används färg som modifierats. Jag trodde vitsen med linoljefärg var att den skulle ha små molekyler så att den trängde in långt i trät och på så sätt skyddade och höll bra. Att behandla den så den får stora molekyler känns bakvänt. Speciellt om det gör färgen glansig och hård. Det är inte de egenskaper jag förknippar med linolja i första hand utan en färg som drar in i underlaget och inte ligger som ett lager utanpå. Undrar hur sådan färg skulle stått sig i dessa färgtest. Att färgen använts under hundratals år med gott resultat lovar ju inte att den står pall mot dagens klimat och miljöpåverkan men jag tycker nog att det skulle vara intressant att testa!

Här kan man se hela testet.

Published in: on maj 20, 2010 at 22:39  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2010/05/20/fargtest/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej,
    jag satt också framför datorn strax efter 21 igår för att se Folksams testresultat. Jag gick inte in så djupt men såg snabbt att slamfärg inte fanns med som färgtyp.
    Det innebär att informationen kan slå snett, att presumtiva färgköpare tror att slamfärg har samma egenskaper som linoljefärg. Och den aktar sig många för och linoljefärg (eller slamfärg för den delen) rekommenderar inte de stora färghandlarkedjorna. Förra året blev jag ifrågasatt av en färghandlare då jag frågade efter falu rödfärg.

    Förresten, vet du Sophie, om man kan köpa rödfärgspulver i storförpackning numera? Det ser inte ut att gå att beställa direkt från Falun och företaget Falu Rödfärg längre som jag gjorde för 5 år sen.

  2. Nej jag tänkte på det också. Det är ju så stor skillnad på linoljefärg och linoljefärg för att inte tala om slamfärg och linoljefärg!

    Jodå det går. Vi köpte i somras. Det är bara att ringa till dem. Finns kontaktpersoner på hemsidan någonstans. Var inga problem och levererades snabbt.//Sophie

  3. Tack för svar. Då finns det alltså att köpa även om produkterna inte visas på hemsidan. Bra!!! Det är så smidigt att få stora paket hemkört till gården.

  4. Hej! Tack för en mycket intressant blog!

    Läste också folksams test, och jag såg att en av parametrarna var krackelering, något som just Ottossons färg hade problem med enligt testet. Der betyder ju att de jämför alla färger utifrån den egenskapen att de ska bilda en fuktbeständig hinna som skyddar mot väder och vind, men vi vet ju att linoljefärg inte är tänkt att fungera så! Krackelering är ju inte farligt med en linoljefärg, och att de får mycket sådan talar ju dessutom för att de strukit färgen för tjockt. De har dessutom bara strukit två lager, så jag tror inte resultatet är speciellt användbart för en byggnadsvårdare. Trist dock… Hade som sagt vart kul att se ett ordentligt jämförande test mellan de riktiga traditionella färgerna.

  5. Det tråkiga med all ny färg är ju att den inte innehåller samma saker som gammal färg gjorde beroende på att det klassas som miljöfarligt. Tyvärr så blir det ju gärna mögelpåväxt efter något år när färgen inte får innehålla något farligt.

    Falu Rödfärg nu är ju inte samma Falu Rödfärg som tidigare.

    Hörde om en gubbe som åkte till Norge och köpte färg för att få färg som satt bättre och var bättre kvalitet, de hade tydligen inte samma hårda regler i Norge men det var för några år sedan så jag vet inte hur det är i dagsläget.

    Här måste jag tyvärr måla med någon av de utdömda färgerna för huset är redan målat sen tidigare. Hade jag fått vara med från början så hade de blivit Falu Rödfärg i någon variant. Vad annars när man är född i Falun. 😉

    Ha det gott i solskenet!

    Kram,
    Maria/Javabönan

  6. Mitt svar har dröjt för vi har varit utan internet ett tag sedan det åskade här. Så är det att bo på landet… 🙂

    Nej det är verkligen konstigt att man kan göra jämförande tester när man inte följer de målningsföreskrifter som finns för olika färgtyper utan gör likadant med alla färger. Då blir ju jämförelsen knappast relevant. Ganska oseriöst tycker jag. Man frågar sig ju då också ,precis som du skriver, om de målat tunnt så som linoljefärg ska målas eller om de strukit den som annan färg. //Sophir

  7. Hej!
    Låter som sponsrad forskning, som tyvärr förekommer lite för ofta nu för tiden… man forskar liksom fram det resultat man vill ha… Har man möjlighet att kolla upp sponsorer som ligger bakom många undersökningar så är det läskigt mycket lobbying… Tänker på who’s undersökning (tror jag) för några år sedan när dom kom fram till att socker inte alls var nån fara för kroppen, så var det coca cola som var med och betalade =)

  8. Jag har hört nån stans ifrån att man använde bly i färgen förr, eller bensin, (bensin var ju blyad) och det skulle göra den mer härdig från mögel och annat skumt. Och så kan man ju själv spä färgen med terpentin, även fast det står nafta på burkarna…det gör jag i alla fall.


Kommentera

