Sovrumssnickerierna.

Igårkväll satte Mats dit golvsockeln i sovrummet. Nu är det bara, med betoning på BARA, taklisten som inte sitter på plats. Med andra ord ser rummet ganska färdigt ut. Golvsockeln, skurklossarna, tröskeln och dörrfodren ska jag dock slipa av och stryka en eller två gånger till innan de är 100% klara. Det blir jättefint. Precis den känslan vi var ute efter faktiskt och jag ser verkligen fram emot att få inreda. Tänk att vakna varje morgon i det rummet…

De två fönstren är helt färdiga, jag målade sista strykningen igår och eftersom jag varit jättenoggrann denna denna gången och slipat mellan varje strykning är ytan helt jämn. Jag har slarvat med detta innan av ren lathet, har inte tyckt det varit så viktigt men det ska jag aldrig göra igen för det gör enorm skillnad på utseendet faktiskt, för att inte tala om hur det känns att dra handen längs fodren.

Alla snickerier är målade med ca 60% Grön Jord och det stämmer jättebra tillsammans med tapeten. Vi velade länge över hur vi skulle göra med smygarna, vi har tidigare sagt att de skulle vara vita i hela huset för att reflektera så mycket ljus som möjligt men vi målade dem ändå gröna och vi ångrar det absolut inte. Jag ska faktiskt så fort jag har tid även måla smygen i badrummet i samma färg som fodren där istället för vit som den är nu. Intrycket av själva fodren blir så mycket bättre när de smälter ihop med kanten på smygen istället för att ha en avvikande färg. Och sen är fönsterkarmen och bågarna vita och det ser så mycket mer korrekt ut.
p1300012 Fullständigt färdigmålat men inte helt torrt!

Nu är det bara att vänta på att färgen ska mattas av oxå. Eftersom jag målar helt utan lösningsmedel så tar det längre tid innan det blir matt men det är redan mycket bättre än på bilden ovan där det är alldeles nymålat. Faktiskt tror jag att slipningen gör stor skillnad även där för i badrummet som målades i somras är det fortfarande blankare än vad det är nu i sovrumsfönstren.

Som det är nu i huset så har vi nästan inga trösklar, det är mycket öppen planlösning och bara plastmattor överallt. Smutsen stoppas med andra ord ingenstans utan kan följa med runt i hela huset istället för att som normalt trilla av vid tröskeln. Låter som om vi har väldigt smutsigt hemma och så är det nog… om det inte var för dammsugaren! Hunden drar in mycket grus och sånt varje gång hon kommer in och har man trösklar håller det sig bättre i hallen till exempel. Som det är nu är hallen helt öppen och plan på golvet. Därför har jag krävt att vi ska ha höga trösklar överallt. Man kliver ju ändå inte på tröskeln när man går igenom en dörröppning. I öppningen mellan sovrummet och arbetsrummet kommer det inte att sitta nån dörr (kanske senare men inte nu) men jag ville ändå ha en rejäl tröskel. Den blev 4 cm och Mats höll på att bli vansinnig på den redan första kvällen när den fortfarande var omålad för han såg den inte och tänkte inte på den när han gick där fram och tillbaka och höll på med snickerierna. Den hade ju samma färg som golvet. Anton lyckades oxå fara på näsan över den en gång. Men nu är den målad och ser de inte den nu så vet jag inte vad jag ska göra…gul/svart tejp kommer inte på fråga!! 😉
p1270003 Omålad och osynlig…

p1280006 Men nu går den väl inte att missa iallafall?

Den är målad med 100% grön Umbra som var en vanlig färg på trösklar förr. Jag har målat massor med Grön Umbra tidigare, i Strömsnäs var det Grön Umbra i nästan allt jag målade. Jag älskar den varmgrå färg som det blir i blandning med vitt. Och i badrummet nu målade jag med ungefär 60% grön Umbra på snickerierna. Men helt ren har jag aldrig använt den. Nu är tröskeln bara struken en gång men det ska bli spännande att se hur den blir när det täcker bättre.

Jag kan oxå rapportera att mitt skurande verkligen har gjort nytta. Var ju lite osäker på hur snabbt man kunde få en tåligare yta på golvet men efter att vår söta lilla katt varit uppe i det nymålade fönstret och sen promenerat iväg över golvet med tydliga gröna avtryck som följd så kan jag upplysa om att det bara var att torka bort dem med lite såplösning på en trasa. Syns inte ett spår efter hennes framfart. Jag har varit noga med att stänga för så varken hon eller hunden skulle kunna komma in när det varit nymålat men hon har tydligen inte brytt sig om det!
pc100022 Iris

Listen som sitter i framkant på fönsterbrädorna har vi oxå funderat mycket på hur den ska se ut. I Strömsnäs och även i badrummet här där stilen är sekelskiftet 1900 ungefär har vi använt en profilerad bräda som vi gerat så även ”gavlarna” varit profilerade.
badrumsfonster-inne11 Badrumsfönstret, tänk så fint det kommer bli när smygen och fönsterbrädan oxå är mörkt grå. Och så ser man den profilerade listen i framkant på fönsterbrädan.

Det kändes inte rätt i dessa rummen utan här skulle det vara enklare och kännas lite rejälare. Vi gjorde en enkel list som vi fräste en profil i både i överkanten och underkanten och sen sågade vi av dem bara snett mot väggen. Det var precis så vi tänkte oss det.
p1280005 Detaljbild på fönsterbrädan

Taklisten blir en med svanhalsprofil. Fel åldersmässigt men den smälter in ganska bra ändå. Vi har inget hålkälsstål till hyveln och en snedbräda går inte eftersom skåpet till datorn kommer så nära taket i arbetsrummet. Jag har hunnit stryka den en gång och tänkte ge mig på den en runda till innan vi sätter den på plats. Dessutom vill Mats ha en kontursåg så han kan såga till dem efter konturen istället för att gera hörnen. Han tror det blir bättre på tak- och golvlister och man gjorde ju ofta så förr.

För tillfället letar jag efter gardiner och möjlig upphängning av dem. Jag har en del gardinstänger men jag vet inte vilka som skulle passa. Egentligen kulle vi kanske ha en enkel kappa som sitter på en gardinbräda, dels döljer vi då inte fodren som ju är så fina och dels var det relativt vanligt förr. Men eftersom det är vårt sovrum så vill vi ha hissgardiner att dra ner på kvällarna och då är det snyggare med längder utanför. Förmodligen blir det enkla längder antingen i spets eller ännu mer troligt bara i tunnt vitt bomullstyg. Angående gardinstång blir det nog så kallade mormorsstänger i så fall. Och så en enkel hissgardin innanför i smygen.

Published in: on januari 31, 2009 at 13:36  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://ekenasgard.wordpress.com/2009/01/31/sovrumssnickerierna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Grönjord grönjord grönjord! Vilken färg det är! Tror jag prickat in ungefär samma procent (tänk om man någon gång kunde hålla reda på hur mycket man dräller mellan burkarna) till våra kökssnickerier. Risken finns att hela huset blir grönjordigt om ingen stoppar mig. Ni har verkligen lyckats bra i valet av tapeter också. Snyggt!

  2. Tack ska du ha! Ja det är verkligen ett fantastiskt pigment. Det blir så snyggt. Och då blir det ju det hemma hos dig oxå 🙂 //Sophie


Lämna en kommentar